zondag 18 december 2011

De consument zien weinig onderscheid tussen bouwmarkten

Consumenten ervaren weinig onderscheid tussen de bouwmarkten Gamma, Karwei, Hornbach, Formido en Praxis.

Om te onderzoeken in hoeverre de consument onderscheid ziet tussen verschillende bouwmarkten en verschillende supermarkten heeft USP Marketing Consultancy consumenten gevraagd naar de relatie tussen de retailer en de consument op vijf aspecten: toegang, beleving, prijs, product en service.



In de ogen van de consument hebben Gamma, Karwei, Hornbach, Formido en Praxis vrijwel dezelfde positie, met uitzondering van enkele kleine verschillen. Eén klein verschil is te zien in het aspect prijs. Vergeleken met de andere voorgelegde bouwmarkten wordt Hornbach als duurder ervaren (7,8) en Formido als goedkoper (6,9). Ondanks dat bouwmarkten een positie kiezen, kan op basis van dit onderzoek geconcludeerd worden dat dit voor de consument niet altijd duidelijk is.

De consument ziet daarentegen veel meer onderscheid ziet tussen de supermarkten. Op het aspect prijs worden Aldi en Lidl, zoals te verwachten valt,  als goedkoper ervaren (hoge beoordeling) en Albert Heijn als duurder (lage beoordeling). Aldi wordt daarentegen weer laag beoordeeld op beleving en service. Albert Heijn en Jumbo worden op beleving, service en product weer hoog beoordeeld.
Bron enquete 900 consumenten, USP Marketing Consultancy.

_______________

Geen opmerkingen:

Een reactie posten