woensdag 21 december 2011

Onderzoek toont online en offline oriëntatie winkelend publiek

Een nieuw onderzoek laat zien hoe de Nederlandse consument zich per sector oriënteert voor de aanschaf van duurzame consumptiegoederen. Fysieke speelgoedwinkels, telecomzaken en verkopers van entertainment moeten zich zorgen maken. Fietsenwinkels niet.

‘Hoe sterk oriënteert de consument zich online en offline voordat hij een product daadwerkelijk koopt?’ Die vraag staat centraal in het onderzoeksrapport dat marktonderzoeker en GfK Retail & Technologie en media-exploitant IMNetworks opstellen. Donderdag 22 december presenteren ze het lijvige rapport.

Het blijkt dat er geen eenduidig antwoord is te geven op die vraag. In het ene segment gaat de consument liever naar een bakstenen winkel om zich een beeld te vormen, in het andere segment doet hij dat liever via het web.
Een duidelijk voorbeeld: in de sectoren Entertainment en Mobiele telecom is het gat tussen online (positief) en offline (negatief) zo groot dat de gewone winkels zich zorgen moeten maken om in de huidige markt de consumenten te kunnen behouden.”







Fietsenwinkels daarentegen hebben voor de verkoop van fietsen niet bijster veel te vrezen van de online fietsenhandel.

Eerder deze week werd uit hetzelfde onderzoek al duidelijk zowel productvergelijkers als fysieke winkels zich fors moeten vernieuwen om tot 2020 te kunnen overleven. De consument gaat meer beleving en emotie verwachten op de digitale kanalen. Kale opsommingen van feiten volstaan niet meer op een gegeven moment. Fysieke winkels moeten zich op hun beurt meer gaan richten op het overbrengen van merkbeleving en bieden van klantenservice. Een zaak die bestaat uit schappen, prijslabels en een kassa zal ook niet meer toereikend zijn voor de consument.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten