‘Hoe sterk oriënteert de consument zich online en offline voordat hij een product daadwerkelijk koopt?’ Die vraag staat centraal in het onderzoeksrapport dat marktonderzoeker en GfK Retail & Technologie en media-exploitant IMNetworks opstellen. Donderdag 22 december presenteren ze het lijvige rapport.
Het blijkt dat er geen eenduidig antwoord is te geven op die vraag. In het ene segment gaat de consument liever naar een bakstenen winkel om zich een beeld te vormen, in het andere segment doet hij dat liever via het web.
Fietsenwinkels daarentegen hebben voor de verkoop van fietsen niet bijster veel te vrezen van de online fietsenhandel.
Eerder deze week werd uit hetzelfde onderzoek al duidelijk zowel productvergelijkers als fysieke winkels zich fors moeten vernieuwen om tot 2020 te kunnen overleven. De consument gaat meer beleving en emotie verwachten op de digitale kanalen. Kale opsommingen van feiten volstaan niet meer op een gegeven moment. Fysieke winkels moeten zich op hun beurt meer gaan richten op het overbrengen van merkbeleving en bieden van klantenservice. Een zaak die bestaat uit schappen, prijslabels en een kassa zal ook niet meer toereikend zijn voor de consument.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten