Buiten centrum
Het ING Economisch Bureau spreekt in haar deze week uitgebrachte kwartaaloverzicht commercieel vastgoed van een ‘verschralend beeld in de winkelstraten’. Veel winkeliers zullen hun deuren sluiten, zonder dat anderen op dezelfde plaats een nieuwe zaak zullen beginnen. Vooral in de winkelstraten net buiten het centrum komen hierdoor veel panden leeg te staan.
Leegstand zet door
‘Deze tendens zal zich zeker doorzetten, de oorzaken zijn structureel: online winkelen is in opkomst terwijl het aanbod van winkelruimte nog steeds stijgt’, aldus Maurice van Sante, senior econoom bij het ING Economisch Bureau en auteur van het kwartaalrapport. ‘Gemeenten zullen hier op moeten inspelen om leegstand zoals in de kantorensector te voorkomen’.
Herbestemmen
Maar wat kunnen gemeenten werkelijk doen om verloedering van winkelstraten tegen te gaan? ‘Allereerst natuurlijk terughoudend zijn in het uitgeven van grond voor nieuwe winkelcentra. De komst van de grote winkels in de polder is tenslotte ook ten koste gegaan van bestaande winkels’.
Vervolgens is herbestemmen een mogelijkheid, maar makkelijk is dat niet altijd. Een winkel die een tijdje leegstaat kan woonbestemming krijgen, maar daarvoor moet de gemeente wel met de eigenaar in de slag. Dat doe je niet zomaar even, aldus Van Sante.
1,2 miljoen
In totaal is het winkelaanbod van 850.000 vierkante meter in 2008 gestegen naar 1,2 miljoen vierkante meter. Daarvan stond eind vorig jaar 6,5 procent leeg. Dat is een stijging van 20 procent in twee jaar, zo berekent de ING.
aanloopstraten
Toplocaties blijven wel in trek, zo verwacht de bank. ‘Maar de B en vooral de C locaties krijgen het moeilijk’, voorspelt Van Sante. ‘Niet alleen de winkelcentra buiten de kernen, ook de aanloopstraten naar het winkelhart van een stad zullen leegstand oplopen’.
bron binnenlands bestuur
Het ING Economisch Bureau spreekt in haar deze week uitgebrachte kwartaaloverzicht commercieel vastgoed van een ‘verschralend beeld in de winkelstraten’. Veel winkeliers zullen hun deuren sluiten, zonder dat anderen op dezelfde plaats een nieuwe zaak zullen beginnen. Vooral in de winkelstraten net buiten het centrum komen hierdoor veel panden leeg te staan.
Leegstand zet door
‘Deze tendens zal zich zeker doorzetten, de oorzaken zijn structureel: online winkelen is in opkomst terwijl het aanbod van winkelruimte nog steeds stijgt’, aldus Maurice van Sante, senior econoom bij het ING Economisch Bureau en auteur van het kwartaalrapport. ‘Gemeenten zullen hier op moeten inspelen om leegstand zoals in de kantorensector te voorkomen’.
Herbestemmen
Maar wat kunnen gemeenten werkelijk doen om verloedering van winkelstraten tegen te gaan? ‘Allereerst natuurlijk terughoudend zijn in het uitgeven van grond voor nieuwe winkelcentra. De komst van de grote winkels in de polder is tenslotte ook ten koste gegaan van bestaande winkels’.
Vervolgens is herbestemmen een mogelijkheid, maar makkelijk is dat niet altijd. Een winkel die een tijdje leegstaat kan woonbestemming krijgen, maar daarvoor moet de gemeente wel met de eigenaar in de slag. Dat doe je niet zomaar even, aldus Van Sante.
1,2 miljoen
In totaal is het winkelaanbod van 850.000 vierkante meter in 2008 gestegen naar 1,2 miljoen vierkante meter. Daarvan stond eind vorig jaar 6,5 procent leeg. Dat is een stijging van 20 procent in twee jaar, zo berekent de ING.
aanloopstraten
Toplocaties blijven wel in trek, zo verwacht de bank. ‘Maar de B en vooral de C locaties krijgen het moeilijk’, voorspelt Van Sante. ‘Niet alleen de winkelcentra buiten de kernen, ook de aanloopstraten naar het winkelhart van een stad zullen leegstand oplopen’.
bron binnenlands bestuur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten